Volkswagen PASSAT

b5.jpg, 4,8kBB5 (typ 3B) (1996-2000) / B5 FL (typ 3BG) (2000-2005) W sierpniu 1996 r. pojawił się nowy model o oznaczeniu wewnętrznym 3B. Tak jak poprzednio, występował w wersji sedan i kombi (od 1997 r.). Zastosowano (ponownie montowane wzdłużnie) silniki benzynowe: 1,6 l (101 KM), 1,8 l (125 KM), 1,8 l T (150 KM), VR5 2,3 l (150/170 KM) i V6 2,8 l (193 KM) oraz diesle: 1,9 l (90, 110 obie jednostki z pompą rotacyjną i 115 KM na pompowtryskiwaczach). Silnik o mocy 115 KM występował w dwóch wariantach: AJM 115 KM, 285 Nm i ATJ 115 KM, 310 Nm. Dla zmniejszenia masy elementy zawieszenia wykonano ze stopów aluminium. W 1999 r. modele z napędem na cztery koła zmieniły nazwę z syncro na 4 Motion. W listopadzie 2000 roku pokazano zmodernizowaną wersje. Zmiany dotyczyły głównie pasa przedniego i tylnych lamp. Zmieniono również kilka elementów wnętrza (dodano aluminiowe ramki wokół zegarów, podstawkę pod kubek przeniesiono między fotele, podłokietnik zintegrowano z tunelem środkowym). Do napędu użyto silników benzynowych: 1,6 l (101 KM), 2,0 l (115 KM oraz 130 KM), 1,8 l T (150 KM), VR5 2,3 l (170 KM), V6 2,8 l (194 KM) oraz turbodiesle: 1,9 l TDI (101, 130 KM obie jednostki na pompowtryskiwaczach), 2,0 l TDI (136 KM, również na pompowtryskiwaczach), V6 2,5 l TDI (150 KM na pompie wtryskowej). W połowie 2001 roku zaprezentowano Passata W8 (oznaczenie wewnętrzne 3BS) z silnikiem o pojemności 4,0 l i mocy 275 KM. W połowie 2003 roku w silniku V6 2,5 l TDI zwiększono moc do 163 KM i dodano wersję o mocy 180 KM (tylko 4 Motion). Produkcja Passata B5 kontynuowana jest w Chinach, na tamtejszy rynek, przez firmę Shanghai Volkswagen. Dostępne silniki to 1,8 l T, 2,0 l i VR6 2,8 l. Do słabych punktów passata B5 należy zaliczyć mało odporne na polskie warunki wielowahaczowe zawieszenie przedniej osi (cztery wahacze na jedno koło przedniej osi) i przepływomierz. Plusem są na pewno silniki 1.9 TDI (ekonomia) i 1.8 T (za dynamikę), komfortowe zawieszenie, przestronne wnętrze, w którym bez większych problemów może podróżować 5 dorosłych osób. Oznaczenia diesli TDI: * TDI - srebrny napis: 90 KM; wersja b5FL - 101KM * TDI - srebrne TD i czewone I: wersja b5 - 110 KM; wersja b5FL - 115 KM (jednostka na pompowtryskiwaczach z wersji B5) * TDI - srebrne T i czerwone DI: wersja b5 - 115 KM; wersja b5FL - 130 KM (jednostka na pompowtryskiwaczach) Odmiany silnikowe Benzynowe

Model Cylindry Zawory Pojemność Moc Moment obrotowy Lata Oznaczenia silników
1.6 4 8 1595 cm³ 74 kW (100 KM) 140 Nm 1996 do 2000 ADP, AHL, ARM, ANA
1.6 4 8 1595 cm³ 75 kW (102 KM) 148 Nm 2000 do 2005 ALZ
1.8 4 20 1781 cm³ 92 kW (125 KM) 168 Nm 1996 do 2000 ADR, APT, ARG
1.8T 4 20 1781 cm³ 110 kW (150 KM) 210 Nm 1996 do 2005 AEB, APU, ANB, AWT
2.0 4 8 1984 cm³ 88 kW (120 KM) 175 Nm 1999 do 2000 AUZ, ASU, AVA
2.0 4 8 1984 cm³ 85 kW (115 KM) 172 Nm 2000 do 2005 AZM
2.0 4 20 1984 cm³ 96 kW (130 KM) 195 Nm 2001 do 2005 ALT
2.3 5 10 2324 cm³ 110 kW (150 KM) 205 Nm 1997 do 2000 AGZ
2.3 5 20 2324 cm³ 125 kW (170 KM) 225 Nm 2000 do 2003 AZX
2.8 6 30 2771 cm³ 142 kW (193 KM) 280 Nm 1997 do 2005 ACK, APR, AMX, ALG, AQD, AHA
4.0 8 32 3999 cm³ 202 kW (275 KM) 370 Nm 2001 do 2004 BDN, BDP
Wysokoprężne:
Model Cylindry Zawory Pojemność Moc Moment obrotowy Lata Oznaczenia silników Typ zasilania
1.9 TDI 4 8 1896 cm³ 66 kW (90 KM) 210 Nm 1996 do 2000 AHU, AHH VP
1.9 TDI 4 8 1896 cm³ 74 kW (100 KM) 250 Nm 2000 do 2005 AVB PD
1.9 TDI 4 8 1896 cm³ 81 kW (110 KM) 235 Nm 1996 do 2000 AFN, AVG VP
1.9 TDI 4 8 1896 cm³ 85 kW (115 KM) 285 Nm 1999 do 2000 AJM PD
1.9 TDI 4 8 1896 cm³ 85 kW (115 KM) 310 Nm 1999 do 2000 ATJ PD
1.9 TDI 4 8 1896 cm³ 96 kW (130 KM) 285 Nm 2000 do 2005 AWX PD
1.9 TDI 4 8 1896 cm³ 96 kW (130 KM) 310 Nm 2000 do 2005 AVF PD
2.0 TDI 4 8 1968 cm³ 100 kW (136 KM) 335 Nm 2003 do 2005 BGW PD
2.5 TDI 6 24 2496 cm³ 110 kW (150 KM) 310 Nm 1998 do 2003 AFB, AKN VP
2.5 TDI 6 24 2496 cm³ 120 kW (163 KM) 350 Nm 2003 do 2005 BDG VP
2.5 TDI 6 24 2496 cm³ 132 kW (180 KM) 370 Nm 2003 do 2005 BDH, BAU VP
TDI
  • * VP - Pompa wtryskowa
  • * PD - Pompowtryskiwacze